Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.
Panorama
Terug naar de zoekresultaten

31 mei 2021 | 4 min leestijd |Categorie Huisarts

Eerste hulp bij stress

Stress, het komt meer en vaker voor. Onze samenleving is erg hard geëvolueerd, waardoor er meer en meer prikkels te verwerken zijn ten opzichte van vroeger. Er zijn hoge verwachtingen van de maatschappij, vele sociale verplichtingen en the list goes on! Met andere woorden, ons lichaam is origineel niet gemaakt voor deze hoeveelheid prikkels. 

 

Wat is stress nu juist?

Stress is een vorm van spanning die ons lichaam creëert door te reageren op verschillende prikkels. Als reactie maakt ons lichaam het hormoon cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je stress ervaart. 

 

Oorspronkelijk was stress iets positiefs, denk even terug aan de prehistorische tijden. Wanneer de oermens bedreigd werd door een wild dier, werd het hormoon cortisol aangemaakt. Zo was je meteen alert en wist je hoe je moest reageren.

 

Het is dus oorspronkelijk de bedoeling dat stress in korte piekmomenten verschijnt. Wanneer stress van lange duur is, is het niet meer gezond.

 

Wat doet stress met jouw lichaam?

Wanneer we stress ervaren, ontstaan er in ons lichaam allemaal kleine reacties met als doel ‘overleven’. Je lichaam wordt als het ware geactiveerd en gaat in overlevingsmodus om zichzelf te beschermen tegen (levens)bedreigende situaties. Vroeger kwam dit natuurlijk van pas, maar vandaag de dag zijn de meeste situaties helemaal niet levensbedreigend. Ervaar je erg af en toe stress, dan spreken we van kortetermijnreacties, en die zijn helemaal niet zo erg. Maar op lang termijn kunnen deze reacties wel erg schadelijk zijn voor ons lichaam. 
 

Door de constante prikkels kan er zelfs chronische stress ontstaan. In dit geval moet je aan de alarmbel trekken. De symptomen van stress worden bij chronische stress steeds heftiger. Denk aan: 
 

  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn 
  • Spierpijnen
  • Maagklachten
  • Zwak immuunsysteem
  • Spierspanning
  • Irritatie
  • Concentratieproblemen

Belangrijk om te weten is dat stress niet altijd negatief is. Stress kan bijvoorbeeld ook versterkend werken en onder meer zorgen voor een betere focus en betere prestaties (denk aan topsporters). 

 

Omgaan met stress: tips & tricks 

Sommige mensen kunnen beter omgaan met stress dan anderen. Hoe ga jij om met stress? Wij lijsten alvast enkele tips & tricks op om de strijd aan te gaan:

 

  • Zorg voor een goede nachtrust. Ga tijdig naar bed zonder schermen.
  • Gezonde voeding, er zijn bepaalde soorten voeding die stress kunnen verminderen: kamille thee, pure chocolade, groene groenten, vette vis, lijnzaadolie, ...
  • Durf nee zeggen! Wanneer er veel van je gevraagd wordt, is het van belang om ook nee te kunnen zeggen voor je eigen welzijn. 
  • Probeer meditatie. Je leert bewust te zijn van je gedachten, zo kan je voor even alles op pauze zetten. Geef jezelf tijd om afstand te nemen. 
  • Beweeg! Stress daalt door beweging.

Stress kan gevaarlijk worden wanneer je dit op lange termijn ervaart. Met onze tips kan ook jij jouw stressgehalte verminderen. Laat het je leven niet langer beheersen!


Tags

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium