Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.
Panorama
Terug

17 jan. 2022 | 8 min leestijd |Categorie Apotheker

Hoe ga je om met gevoelens van depressie?

Donkere dagen, lange avonden, koud en kil... Het werkt wel eens op ons gemoed. Voor
sommigen onder ons betekent dit een tijd van eenzaamheid, verdriet, neerslachtigheid. Ja,
soms zelfs depressie gevoelens en gedachten.
Een depressie is een aandoening die valt onder de 'stemmingsstoornissen'. Het is
een ziekte van de stemming en gevoelens en de patiënt heeft hulp nodig om dit op te
lossen. Depressie mag zeker niet verward worden met gewone angst of bipolaire ziekte.
 

Wat zijn signalen van een depressie?

  1. Humeurschommelingen: men voelt zich nutteloos en schuldig, elke dag, de hele dag door.
  2. Negatieve gedachten.
  3. Gedragsveranderingen: minder energie, toename van vermoeidheid, psychomotorische vertraging, weinig interesse in plezier.
  4. Verandering van slaap- en/of eetpatroon.
  5. Sommige signalen kunnen overheersen of gewoon aanwezig zijn: van seksuele aard, hart- en vaatproblemen, hoofd-, spier-, gewrichts- en rugpijn, concentratieproblemen, verwardheid, zelfmoordgedachten …
     

Hoe kan je een depressie behandelen?

Wanneer je met depressie gevoelens kampt, is het niet eenvoudig om dit zomaar van je af te zetten. Wat je precies kan doen om depressie te behandelen leggen we hier uit. 

BehandelingUitleg
Psychotherapieeen effectieve behandelmethode voor psychische stoornissen en problemen aan de hand van een gesprek. De psychotherapeut helpt jou om op een draaglijke manier emoties te voelen, te kijken naar jezelf en inzichten te krijgen. Dit is belangrijk om de uitlokkende factoren van depressie gevoelens te kunnen opsporen. Indien je herhaaldelijk een depressie doormaakt, is het belangrijk dat je signalen (gedachten, gevoelens) die lijden tot herval, gaat leren herkennen.
Geneesmiddelen: antidepressivaBelangrijk om te weten is dat het geneesmiddel vaak enige tijd nodig heeft vooraleer het zijn effect bereikt en vooral in deze beginfase ook bijwerkingen kan vertonen. Deze bijwerkingen zijn van voorbijgaande aard en meestal geen reden om de therapie te stoppen. Ze kunnen redelijk beperkt
blijven door de dosis zeer geleidelijk te verhogen. De resultaten zijn vaak na 2-4
weken merkbaar. De behandeling is niet verslavend en moet afgebouwd worden bij
stopzetting. Een antidepressivum zal op zijn minst 6 à 9 maanden na verdwijnen van
symptomen worden blijven ingenomen om het risico op terugval te verkleinen.
PlantengeneesmiddelenOndertussen zijn er goed gedocumenteerde plantengeneesmiddelen die effectief bijdragen aan je behandeling. Enkele voorbeelden hiervan zijn Sint-Janskruid en Saffraan.
Alternatieve methodenEr zijn alternatieve methoden die je kunnen helpen met je depressie gevoelens, zoals om yoga, lichttherapie en mindfullness-meditatie.

 

Doe aan yoga om de depressieve gevoelens van je af te zetten.


Klachten van een depressie bespreek je altijd met een arts of specialist. Indien een ernstige depressie gepaard gaat met psychotische symptomen of zelfmoordgedachten is behandeling door een specialist absoluut vereist. Soms kan een ziekenhuisopname noodzakelijk zijn.


Het is heel belangrijk om (opnieuw) een gezonde levensstijl aan te leren. Denk hierbij aan een goede
slaaphygiëne, regelmatig sporten of bewegen (liefst 3x/week 30-60 min). Daarnaast is het aangeraden om het gebruik van alcohol/cafeïne te vermijden en drugs bannen.

 

Wat kan je zelf doen als je depressief bent?

  • Geef toe aan jezelf 
    Je klachten gaan niet vanzelf over. Durf aan jezelf toe te geven dat je gevoelens van depressie ervaart. Je zal eerder hulp durven zoeken en jezelf beter voelen.
     
  • Praat erover 
    Vrienden of familie kunnen een goede steun voor je zijn. Bovendien hoef je je niet te schamen om een expert te contacteren.
     
  • Zorg voor regelmaat 
    Een vaste routine geeft je een houvast. Op tijd naar bed, op vaste momenten eten en vaste rustmomenten. Laat die depressie gevoelens jouw leven niet overheersen. Jij bent de baas!
     
  • Beweeg regelmatig 
    Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bewegen helpt tegen een depressie. 3x per week gedurende 30-60 minuutjes. Dit kan ook samen met familie of vrienden.
     
  • Doe dingen waar je plezier aan beleeft, die je graag doet 
    Verplicht jezelf hiertoe! Het helpt echt.
     
  • Zeg ongezonde gewoonten vaarwel
    Stop met roken, alcohol- of druggebruik, ongezond eten… Deze slechte gewoontes kunnen je depressie verergeren.
Praten werkt! Schaam je niet om te uiten hoe je je voelt.

 

Hoe moet je omgaan met iemand met een depressie?

  • Luister, vraag en oordeel niet
    Geef iemand met gevoelens van depressie de kans om zijn of haar verhaal te doen. Toon belangstelling en vraag de ander naar zijn gedachten. Iemand met een depressie schaamt zich vaak voor zijn gedachten.
     
  • Sluit de ander niet buiten
    Is er een feestje of een andere activiteit? Nodig ook diegene met een depressie uit. Er komt misschien geen reactie op, maar het wordt zonder twijfel geapprecieerd.
     
  • Blijf belangstelling in de ander tonen
    Een berichtje, een mail… De vraag 'Hoe gaat het met je?' kan wonderen doen.
     
  • Adviezen kunnen verkeerd opgenomen worden
    Geef geen advies, maar vraag eerder hoe je kan helpen. Advies kan opgenomen worden als een verwijt.
     
  • Accepteer zoals het is 
    Depressieve mensen hebben een overmaat aan zelfkritiek en vaak het gevoel waardeloos te zijn. Een kritische houding van de omgeving is dan extra pijnlijk. Prijs iedere vooruitgang, hoe klein ook.
     
  • Zoek professionele hulp
    Zorg dat de persoon professionele hulp zoekt. Ga zo mogelijk mee met de betrokkene naar de arts.
     
  • Praat over zelfmoord
    Depressieve personen kunnen zelfmoordgedachtes hebben. Veroordeel deze gedachten niet en adviseer tijdig professionele hulp of zorg dat de persoon contact opneemt met de ‘1813’-zelfmoordlijn.

 

Heb je nog vragen over depressie of ken je iemand met depressieve gedachten? Aarzel niet om contact op te nemen. 

 

Denk je dat je depressie gevoelens het gevolg zijn van een tekort in je lichaam? Lees dan zeker ook het artikel over het verband van vitamine D en depressie


Tags

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium