Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.
Panorama
Terug

24 mrt. 2022 | 8 min leestijd

De lente en je haar: seizoensgebonden haaruitval en de juiste verzorging!

Niet iedereen is ieder jaar weer even blij met de komst van de lente…Want waar de meesten onder ons het voorjaar associëren met de terugkeer van de zon, de bloemen en de vogels, tellen anderen angstvallig de haren op hun kussen. Lente staat net als herfst synoniem voor haaruitval. Ontdek samen met je online apotheker de invloed van de seizoenen op je haar en de juiste verzorging!


 

Je haar begrijpen

 

Om te kunnen begrijpen waarom je haar uitvalt, is het belangrijk om te weten hoe je haar functioneert. Je hoofdhuid bevat zo’n honderdduizend haarfollikels, kleine fabriekjes die haren produceren. In elke follikel zitten de stoffen die verantwoordelijk zijn voor de groei van het haar. Een haarfollikel ontwikkelt zich in een cyclus van drie fasen: een groeifase, een korte regressie- of overgangsfase en een rustfase, waarin hij zijn haar verliest en in “stand-bymodus” gaat. Na twee maanden tot een jaar wordt de follikel weer actief en begint de cyclus van voren af aan. Het is trouwens normaal dat we ongeveer 50 tot 100 haren per dag verliezen. Dit zijn de haren die je in je douche, op je tapijt en op de schouder van je jas aantreft. 


 

Haaruitval

 

In medische termen heb je last van haaruitval als je meer dan honderd haren per dag verliest, met als resultaat dat voornamelijk de hoeveelheid haar sterk afneemt. Haaruitval kan ontstaan door verschillende factoren die de haargroeicyclus beïnvloeden, waardoor de haargroei periode korter is en een haar eerder uitvalt.
 

Haaruitval door stress

De oorzaak van haaruitzal door stress ligt in de aanmaak van cortisol. Dat zorgt voor een verhoogde productie van adrenaline, dat bij ophoping in de talgklieren weer voor een overproductie melkzuur zorgt. Te veel melkzuur is op zijn beurt schadelijk voor je haren. 

 

Haaruitval door een tekort aan vitamines en mineralen

Voeding is belangrijk voor een gezonde hoofdhuid en haar. Een tekort of teveel aan bepaalde vitamines en mineralen kan leiden tot haaruitval. Dit is van toepassing bij biotine (vitamine B8), pantotheenzuur (vitamine B5) en ijzer. Bij een tekort kan je overwegen een supplement te slikken om het aan te vullen. 

 

 

Het belang van een gezonde hoofdhuid

 

Een gezonde en volle haardos begint bij een gezonde haaraanzet. Je hoofd heeft meer dan tweehonderd zenuwuiteinden per vierkante centimeter en is een van de meest gevoelige delen van je lichaam. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van het effect dat negatieve factoren, zoals de verhoogde activiteit van de zon in de lente, kunnen hebben op de gezondheid van het haar. Simpel gezegd, een goed verzorgde hoofdhuid stimuleert de groei van gezonde, nieuwe haarfollikels en zorgt dus voor mooi, sterk en gezond glanzend haar. 

 

De invloed van de lente op je haar

 

Hoe blij we zelf ook zijn met de terugkeer van de lente, de zon en de aangename temperaturen… Voor je haar is dat helaas anders. Veel mensen hebben in de lente last van zogenoemde seizoensgebonden haaruitval en een dunner wordende haarmassa. Wetenschappers wijzen met de beschuldigende vinger naar de zon, die invloed zou hebben op je hormonen en die het aantal haarfollikels dat zich in rusttoestand bevindt, hoger maakt. Onder normale omstandigheden bevindt 90 à 95% van de haarfollikels zich gelijktijdig in de groeifase en is de resterende 5 à 10% inactief, waardoor je zo’n vijftig tot honderd haren per dag zult verliezen, een aantal dat in de lente dus aanzienlijk hoger kan zijn. 


Her is zo dat je tijdens de lente en de zomermaanden meer haaruitval hebt. Dit kan tot 3 maanden duren en ligt aan het feit dat je haar tijdens deze periodes meer te verduren krijgt. Het is dus belangrijk om op deze momenten optimaal in te zetten op een goede verzorging met de juiste producten die je haar ook effectief verzorgen en versterken.


 

Evalueer de situatie

 

Allereerst is het belangrijk om te bepalen of je haar wel of niet uitvalt. Tientallen haren in je kam of borstel zijn niet alarmerend, maar als er hele plukken haar op je kussen liggen, wordt het toch wel tijd om er iets aan te doen! Vooral voor vrouwen is het zaak om onderscheid te maken tussen uitgevallen haren en afgebroken haar van droog lang haar dat breekbaar geworden is.

 

Gelukkig is seizoensgebonden haaruitval tegen te gaan met de juiste producten. Je kan bijvoorbeeld overwegen om een supplement te slikken, zoals vitaminen, of gebruik te maken van lotions en shampoos. Speciaal ontwikkeld voor mannen en vrouwen met een lage haardichtheid. Zo een behandeling voor dagelijks gebruik kan de slapende haarfollikels activeren, de microcirculatie verbeteren en de haargroei reactiveren. 


 

Heb je last van haaruitzal? Met deze tips heb je straks weer gezond en vol haar 

 

Er zijn verschillende vitamines en mineralen die goed zijn voor je haren en een positieve invloed kunnen hebben op je haargroei. Je krijgt deze vitamines binnen via je voeding en/of via een voedingssupplement. Denk hierbij vooral aan vitamine D, biotine, ijzer en zink. Het is wel belangrijk te weten dat je dun haar niet écht dikker kan maken. Het is namelijk genetisch bepaald of je haar dun, gemiddeld of dik is. Zo zijn er drie verschillende haardiktes. 

 

Langzaam maar zeker

 

Nog een belangrijke tip: verwacht niet direct resultaten. Haar heeft tijd nodig en ongeacht welke behandeling je ook kiest, de eerste resultaten zullen pas na drie maanden zichtbaar zijn. Geduld is dus een schone zaak in dit geval! 


 


Tags

Deel dit artikel met je vrienden

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium