Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.

16 dec. 2022 | 10 min leestijd

Bescherm je ogen met deze 7 tips

Je zicht is naast ruiken, horen en voelen, één van de belangrijkste zintuigen die je hebt. Wanneer dit wegvalt of vermindert, zijn er heel wat dagdagelijkse activiteiten die plots niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Je kan dus maar beter goed zorg dragen voor je ogen! We lijsten enkele boosdoeners op en geven je meteen ook enkele tips om je ogen ertegen te beschermen. 


 

We springen dagelijks heel bewust om met de keuzes die we maken op gebied van voeding, sport, mentaal welzijn, algemene gezondheid, enzovoort. We willen ervoor zorgen dat ons lichaam zo lang mogelijk in topconditie blijft. We investeren in goede huidverzorging, nemen extra vitamines voor onze weerstand, blijven fysiek in beweging voor onze conditie, … En toch vergeten we vaak een heel belangrijk onderdeel van ons lichaam de nodige zorg te geven, namelijk onze ogen. 

 

De technologisering van ons dagdagelijks leven heeft een groot gevolg voor ons zicht. Zo verloopt bijna alle communicatie vandaag de dag via een scherm. Het nieuws kijk je op tv, of lees je vaak digitaal. Wanneer je een kantoorbaantje hebt, spendeer je dagelijks uren aan een stuk achter een computerscherm. Al die uren schermtijd voelen ondertussen bijna natuurlijk aan, maar zijn nog steeds nefast voor je ogen. Daarom is het belangrijk je bewust te zijn van de invloed die je omgeving, werk, routines en bezigheden hebben op je kijkers. 

 

1. Bescherm je ogen tegen de invloed van de zon 

 

De zon is je vriend, maar ook je vijand. In de winter heb je de vitamine D waar ze voor zorgt broodnodig om een winterdip te voorkomen of verhelpen. Tegelijkertijd wil je niet te veel zonlicht op je snoet, want dat is dan weer niet goed voor je huid. Lastig! 

 

Voor je ogen geldt net hetzelfde. 

 

Je hebt namelijk voldoende daglicht nodig om goed te zien. Te weinig licht zorgt ervoor dat je ogen meer moeite moeten doen en overbelast kunnen raken. Dat kan leiden tot tijdelijke symptomen zoals:

  • hoofdpijn 
  • droge of jeukende ogen 
  • wazig zicht

Daarnaast is zonlicht ook slecht voor je ogen. Zo is recht in de zon kijken erg schadelijk! Door de onzichtbare ultraviolette en infrarode straling kan de zon namelijk brandplekken maken op je netvlies (dit geldt ook bij een zonsverduistering).

 

Bescherm je kijkers met een mooie zonnebril die de juiste uv-bescherming biedt. In de zomer kan je ze nog extra beschermen met de toevoeging van een pet of hoed.

 

2. Verminder je schermtijd 

 

Heb je een kantoorjob? Spendeer je heel wat tijd achter een computerscherm? Of zit je regelmatig op je smartphone of tablet? Dan is het belangrijk om regelmatig een pauze te nemen en je ogen de nodige rust te geven. Wanneer we naar een digitaal scherm kijken, gaan we onbewust minder knipperen. Hierdoor krijgen onze ogen niet de nodige hydratatie die ze nodig hebben.

 

Daarnaast staat je scherm vaak ook best dicht bij je gezicht. Hierdoor zien je ogen alles van een korte afstand en wordt het mettertijd moeilijker goed te zien wanneer je iets van verder moet bekijken. De aangeraden afstand voor je scherm is 50 cm van je gezicht. En het is ook aangeraden het scherm net onder ooghoogte te plaatsen. Zo zijn je oogleden half dicht en krijgen je ogen extra bescherming. 
 

Een tip: neem minstens elke 2 uur een pauze van een kwartier. Het is dan wel de bedoeling dat je tijdens die pauze niet naar een ander scherm kijkt, zoals bijvoorbeeld dat van je smartphone of van je TV. Kijk om je heen en naar zaken die verder van je verwijderd zijn.
 

Tot slot heeft ook de helderheid van je scherm invloed op je zicht. Wanneer je in een donkerdere omgeving werkt, kan je best ook de helderheid van je scherm verlagen. En visa versa: werk je in een lichte omgeving, zet de helderheid dan hoger. 


3. Ga voor hulpmiddelen bij verminderd zicht

 

Heb je een verslechterd zicht? Dan zijn een goede bril of lenzen een optie om weer scherp te zien. Zorg er wel voor dat je je deskundig laat adviseren voor de aankoop van je bril. Koop niet zomaar een bril in de (kranten)winkel, maar ga langs bij een optieker in de buurt. Zo krijgen je kijkers de aandacht die ze verdienen en nodig hebben. 

 

4. Knipper voldoende

We zeiden het al eerder, maar het bevochtigen van je ogen is erg belangrijk. Van te weinig knipperen kan je droge ogen, wazig zicht, jeuk en bijgevolg ook hoofdpijn krijgen.

 

5. Zorg voor een goede luchtkwaliteit

Zorg voor een goede luchtkwaliteit wanneer je veel tijd binnen spendeert. De kwaliteit van de binnen- en ook buitenlucht hebben invloed op je ogen. Een gezondere lucht in je omgeving zorgt voor gezondere ogen. 

 

De luchtkwaliteit verbeteren? Hier zijn enkele tips: 

  • Zorg voor een vochtigere lucht dankzij een luchtbevochtiger. 
  • Laat het niet té warm of te koud worden in je kamer. Zorg voor een aangename temperatuur. 
  • Vermijd rook en verontreinigers, zoals de nevel van huissprays, enz. 
  • Verlucht op regelmatige basis de ruimte. Zo krijg je voldoende gezonde buitenlucht binnen. 

 

6. Stop met roken!

 

Roken is slecht voor je gezondheid. Én ook voor je ogen! Door vaak te roken kunnen je ogen namelijk droger aanvoelen. Dit komt door de verzwakking van de bloedvaten die je netvlies kunnen beïnvloeden. Daarnaast verhoogt roken ook de kans op staar

 

Wat is staar? In het geval van staar is de lens van je oog niet meer helemaal helder, of met andere woorden troebel. Bijgevolg wordt je zicht ook minder goed: je ziet wazig en de kleuren zijn niet meer helder. 

 

7 . Denk aan je voedingspatroon

Ook je voedingspatroon heeft invloed op je zicht. Zo helpen zink, vitamine A, B2 en C je aan gezondere ogen. 

 

Vitamine A & zink

 

Dankzij vitamine A zet je netvlies licht om in elektrische signalen die op hun beurt naar je hersenen gestuurd worden. 

Je vindt vitamine A in wortelen (vandaar ook het geloof dat je van wortels goede ogen krijgt). Daar bovenop zorgt zink ervoor dat je voldoende vitamine A kan opnemen. Én het zorgt ook voor een betere oogconditie. Het helpt je scherptezicht en is ook van belang voor het functioneren van je oog. Zink vindt je terug in vlees, schaaldieren, soja, gevogelte, vis en eieren. 

 

Vitamine B2

Deze stof speelt een grote rol in de voorziening van zuurstof van je oog. Het ondersteunt de conditie van je oog en helpt het scherper te zien. 

Je vindt vitamine B2 terug in zuivelproducten, zoals yoghurt en melk, en in champignons, eieren, quinoa, amandelen, … . 

 

Vitamine C

Vitamine C is heel goed voor de gezondheid van je ogen. Er is namelijk bewijs dat zou suggereren dat het de vorming van cataract en trage maculadegeneratie (het langzaam achteruitgaan van het zicht) kan voorkomen. 

Je vindt het terug in sinaasappelen, donkergroene groenten, bessen, paprika’s,... . 


 

Heb je vragen in verband met dit artikel of zit je met een andere gezondheidsvraag? Dan kan je altijd op Panorama Experts terecht!


 

Meer artikels van deze expert

Deel dit artikel met je vrienden

Lees meer interessante artikels

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium