Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.
Panorama
Terug naar de zoekresultaten

9 apr. 2021 | 4 min leestijd |Categorie Immunologie

10 tips om je immuunsysteem te boosten

Het is erg belangrijk om een goede immuniteit te hebben, dat is nu meer dan ooit gebleken tijdens de globale pandemie. Wat is je immuunsysteem? Waarom is het zo belangrijk? En hoe boost je dit nu juist?
 

Je immuunsysteem of je weerstand is een complex netwerk van organen, cellen, eiwitten, … dat jouw lichaam beschermt tegen ziekte. Er zijn 3 niveaus van immuniteit. De eerste twee zijn aangeboren: het eerste niveau zijn de fysieke barrières zoals je huid, slijmvliezen en neushaartjes, en het tweede niveau vernietigt ziektekiemen en lichaamsvreemde cellen. Het derde niveau is de verworven immuniteit, deze wordt verworven door antistoffen aan te maken voor bepaalde ziektes die je ooit al eens gehad hebt.

 

Een sterke immuniteit is belangrijk, maar waarom? 

 

Je immuunsysteem beschermt je tegen ziekte. Het zorgt ervoor dat je minder ziek kan worden én minder vatbaar bent voor ziektes. Bacteriën leven overal. Wanneer we een deur openen, iemand de hand schudden, een knuffel geven, iets eten, overal waar je het maar kan bedenken en meer. Niemand is graag ziek, we kunnen dus stellen dat een sterk immuunsysteem belangrijk is. 

 

Hoe versterk je je immuunsysteem? 

 

 

Je kan je immuunsysteem een handje helpen! Maar hoe precies? Enkele tips:
 

  1. Gezonde en gevarieerde voeding is erg belangrijk! Probeer suikerrijke voeding te vermijden, je wordt er niet alleen energieker van, maar boost ook je immuniteit.
  2. Zorg voor een goed slaapritme, voldoende nachtrust is belangrijk. Streef naar minstens 7 uur per nacht.
  3. Beweeg en sport voldoende, minstens 30 minuten per dag en liefst in de buitenlucht.
  4. Behoud een gezond gewicht.
  5. Stress zorgt voor een lagere immuniteit. Door aan mindfullness, yoga of ademhalingsoefeningen te doen, kan je stress verminderen. Ontspannen is de boodschap!
  6. Een goede hygiëne is erg belangrijk, zorg voor je lichaam. Door gezonde voeding, maar ook door aandacht te besteden aan je huid bijvoorbeeld. Je nagels regelmatig knippen, is bijvoorbeeld erg belangrijk. Je handen, en dus ook je nagels zijn namelijk een broeihaard voor bacteriën.
  7. Sigaretten, alcohol of andere toxische stoffen zoals luchtverfrissers en schoonmaakproducten zijn schadelijk voor je immuunsysteem. Probeer deze te vermijden.
  8. Drink voldoende water, een volwassene moet 1.5 tot 2 liter water per dag drinken.
  9. De zon! Vitamine D ondersteunt de immuniteit en maakt je weerbaarder tegen infecties.
  10. Geluk! Doe dagelijks iets waar je gelukkig van wordt. Wanneer jij blij bent, is ook jouw immuunsysteem blij.

Je immuunsysteem onderhouden is nu we een pandemie hebben meegemaakt nog belangrijker. Het maakt écht een verschil! Een gezonde levensstijl hanteren, is dus echt aan te raden.


Tags

Deel dit artikel met je vrienden

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium