Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.
Panorama
Terug

23 feb. 2022 | 5 min leestijd |Categorie Gezondheidscoach, Psychologie

Ga bewust met je adem om

Bewuster met je ademhaling omgaan zal je helpen om je recuperatie te versnellen, je voeding beter op te nemen en je stressbehendigheid een upgrade te geven.

 

 Ademwerk is een fysieke bezigheid, dus helpt het je afleidende gedachten uit je hoofd te zetten. Ademwerk geeft rust, maar het is niet altijd makkelijk. De uitdagingen die het met zich meebrengt, zijn onderdeel van het proces.

 

Het leven van de meeste mensen in de westerse wereld is behoorlijk stressvol. Als we deze levensstijl combineren met training stress (TSS) en daardoor onvoldoende herstellen kan het voor ons lichaam teveel worden en komen we nog zelden in ons parasympatisch (rust en herstel) systeem. Door langdurige perioden in ons sympathisch (vecht - vlucht - bevries ) systeem te zitten geraken we onder gerecupereerd met overtraining - burn-out als gevolg.


Hieronder beschrijven we een effectieve ademhalingsoefening die voor mij dagelijkse kost is. Je kunt ze gebruiken om kalmer te worden en om na een workout sneller naar parasympatisch systeem te gaan om zo je herstel in de hand te werken.

Je wilt jezelf tot rust brengen en meer energie voelen. 

 

Je begint deze oefening met de volgende stappen:

Neem een comfortabele houding aan, ga op een stoel zitten of rechtop op een kussen. Je kunt er ook bij gaan liggen. 
Sluit je ogen.
Kijk omlaag of sluit je ogen.
Maak het jezelf makkelijk in deze houding .
Strek je schouders naar achteren.
Breng je bewustzijn naar kalmte, evenwicht, gemak, stilte, vrede, hoop als je merkt dat je gedachte afdwalen, breng ze dan gewoon vriendelijk en zachtjes terug naar kalmte, evenwicht,...
Wordt je nu bewust van je natuurlijke ademhalingspatroon.

Forceer je adem niet.

Oefen geen druk uit maar word je gewoon bewust van je natuurlijke ademhalingspatroon. 

Adem in door je neus en adem uit door je mond. 

Als je inademt, voel je je buik uitzetten (dus niet je borst). 

Als je uitademt, voel je je buik intrekken. Ga hiermee door in je eigen tempo. 

Als je inademt, voel dan dat je positieve, nieuwe energie laat binnenstromen.

Als je uitademt, voel dan dat je negatieve energie verwijdert. 


Nadat je jezelf hebt voorbereid op ademwerk zoals hierboven beschreven, doe je het volgende: Adem in door je neus terwijl je tot 4 telt. Doe dit in je eigen tempo. Houd de adem 4 tellen vast. Adem in 6  tellen uit door je mond en eindig met een "s" klank. Herhaal dit in totaal 10 keer. 


Ga na bovenstaande oefening je ademhaling voor enkele minuten gaan observeren en telkens als je gedachten afdwalen keer je met je volle aandacht terug naar het observeren van je ademhaling. 
Geniet ervan :)

 

Ademwerk of noemt het meditatie  werkt het best als je het dagelijks doet. Zet daarom vaste meditatiemomenten in je agenda. Begin je dag met een schone lei. Kies daarom voor mediteren in de ochtend.

Wat doet meditatie?

Meditatie is een proces waarbij je jouw geest traint om zich te concentreren in het nu en je gedachten te gaan observeren zonder er dieper op in te gaan. Het is een sterke methode om in het ‘nu’ aanwezig te zijn. Hoe vaker je het doet, hoe eenvoudiger en sneller jij de staat van het ‘nu’ bereikt. Het bijzondere aan meditatie is dat je het ook tijdens het trainen kan gaan toepassen en tijdens alle dagdagelijkse taken die je vooral op automatische piloot doet ga je dit nu met meer bewustzijn gaan uitvoeren. 

 

 

Deel dit artikel met je vrienden

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium