Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.
Panorama
Terug

3 mrt. 2022 | 6 min leestijd |Categorie Gezondheidscoach, Psychologie

Lichaam en geest in balans

Het is belangrijk om je meer bewust te worden van je lichaam. Je mind veroorzaakt soms veel ruis in je hoofd, die zich uit in je lichaam. We negeren vaak onze lichamelijke signalen en hierdoor neemt de spanning onbewust beetje bij beetje toe. Met wat eenvoudige tips is het makkelijker ontspannen te worden. Een sterke geest in een sterk lichaam, dat is waar we naar moeten streven!

 

De meeste mensen zitten te veel in hun hoofd. Vroeger, nog voordat er mobieltjes, sociale media, televisies, agenda’s en deadlines waren, was het leven een stuk rustiger. Mensen werkten voornamelijk met hun lichaam. Nu is het omgedraaid. Velen van ons zijn alleen maar bezig in ons hoofd: we moeten problemen analyseren, e-mails beantwoorden en agenda’s vullen.

Daardoor creëren we een soort schijnwereld in ons hoofd. In het ergste geval sluiten we onszelf op in dat hoofd en leven we in onze gedachten. 

 

Het probleem is dat we elk contact met ons lichaam kwijtraken. We willen meer leven op gevoel, maar dat gevoel zit alleen in ons lichaam. We denken te veel en voelen te weinig. We ervaren te veel mentale stress. Daarom is het belangrijk om terug die balans te vinden.

 

Stel jezelf eens de vraag hoe vaak jij je bewust bent van je lichaam op een dag.

Soms zitten we uren in ons hoofd er vergeten onze voeten, onze buik, onze ademhaling.

Onze lichaam loopt er maar een beetje bij. Dat is de reden dat je mensen ziet die voorover lopen. Ze zijn zo bezig zijn met hun gedachten dat hun lichaam letterlijk achter loopt. Hun gedachten zijn al bij morgen, maar hun lichaam kan dat niet bijhouden.

 

Wanneer we op een gegeven moment pijn of ongemak voelen, worden we weer herinnerd aan ons lichaam. Je vergeet dat je een maag hebt, totdat je maagpijn krijgt. Je vergeet je rug, totdat deze zeer gaat doen. Je vergeet je ademhaling, totdat je te weinig lucht binnen krijgt. Dan geeft u lichaam je een sein en  worden we teruggefloten, soms zelfs met een ziekte of burn-out.

 

Ga ervan uit dat bijna alles in je lichaam een afspiegeling is van je mentale staat. Als je veel stress hebt, dan voel je dat: je maag is overstuur, je buik gespannen, je schouders verkrampt, je houding ineengezakt. Doordat alles vastzit, kan de energie niet meer stromen en dat merk je: van de frons op je voorhoofd tot de spanning in je voeten.

 

Een ontspannen geest creëert een ontspannen lichaam. Maar andersom werkt het natuurlijk ook: een ontspannen lichaam creëert een ontspannen geest. 

 

Veel mensen ademen oppervlakkig, vanuit de borst. 

Je ademhaling is de meeste directe manier om te ontspannen. Het is onmogelijk gespannen te zijn met een langzame, diepe buikademhaling en het is onmogelijk ontspannen te zijn met een snelle, oppervlakkige borstademhaling. Waarschijnlijk adem je via je buik als je slaapt, waarschijnlijk adem je via je borst als je snel moet rennen. 

Probeer regelmatig je ademhaling te controleren. Leg gewoon je hand op je buik en zet je buik uit bij de inademing. Laat los bij de uitademing, zodat je buik weer teruggaat. Probeer je ademhaling niet te forceren of bij te sturen. 

Misschien is dit even wennen, maar ademen via de buik is de meeste natuurlijke ademhaling die er is. De inademing geeft je energie en de uitademing laat de spanning in het lichaam los. Enkel zo krijg je terug die energie.

 

Je lichaam is het grootste cadeau dat je hebt gekregen. Het is een ongelofelijk complex geheel waarin miljoenen cellen samenwerken en allemaal in jouw dienst. Respecteer je lichaam en wees er zuinig op. Als je dat doet, dan helpt en ondersteunt het je. Als je het niet doet, dan werkt het je tegen. Je hoeft geen monnik of veganist te worden, maar een beetje verzorging en beweging is wel nodig.

 

Soms onderhouden we onze auto beter dan ons lichaam, besteden we meer tijd aan piekeren dan aan bewegen en voeden we ons huisdier beter dan onszelf. Besteed elke dag wat aandacht aan beweging, je lichaam heeft het nodig. Het maakt niet uit wat voor beweging, het maakt niet uit hoelang – zolang jij je er maar goed bij voelt. Het voordeel van bezig zijn met je lichaam is dat je automatisch uit je hoofd stapt. 

 Zo krijg je de balans weer terug!

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium