Deze website maakt gebruik van cookies of andere technologieën om je gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen stem je in met het gebruik hiervan.
Panorama
Terug

12 jan. 2022 | 8 min leestijd |Categorie Gezondheidscoach, Psychologie

BioDynamic Breathwork & Trauma Release

Breathwork komt in vele soorten en maten. Wim Hof, Transformational Breath, Liquid Breath, Rebirthing Breathwork, Psychedelic Breath, Holotropic Breathwork… En die lijst gaat zo nog wel even door. Ook in dit rijtje hoort Biodynamic Breathwork, specifiek ontwikkeld om trauma en onverwerkte spanning los te laten. 

Zoals de naam al aangeeft, is het een ademsysteem, een type ademwerk, specifiek ontwikkeld om trauma en onverwerkte spanning los te laten, zowel uit je fysieke, emotionele als mentale en soms zelfs spirituele lichaam. 


We maken allemaal dingen mee in ons leven die we niet direct verwerken. Traumatische ervaringen waarvan we weten dat we ze hebben meegemaakt, of simpelweg een continue opstapeling van kleine stressoren die er samen voor zorgen dat ons systeem meer spanning vasthoudt dan nodig is. 

Dat kan zich uiten op vele manieren, maar vaak door klachten (fysiek, mentaal of emotioneel) die niet makkelijk te herleiden zijn en afgedaan worden als ‘stress’ of een naam krijgen van een aandoening waar geen oplossing voor is.
Voorbeelden hiervan zijn allergieën, slaapproblemen, depressie, geïrriteerde darmen, hoofdpijnen, fysieke pijn, chronische spanning in het lichaam, PTSD, ADD, apneu, chronische vermoeidheid, OCD en nog veel meer. Vaak is de oorzaak van dit soort klachten te herleiden naar een verhoogde spanning van het zenuwstelsel.

BBTRS helpt bij het loslaten van die verhoogde spanning op je zenuwstelsel, zodat je weer terug kan naar een normale en ontspannen toestand.”


“Biodynamic Breathwork and Trauma Release System bestaat uit zes verschillende elementen die tijdens de ademsessies worden geïntegreerd om de chronische spanning los te laten en het lichaam te herstructureren op celniveau: Adem, Beweging, Geluid, Aanraking, Emoties en Meditatie.

 

Adem
In BBTRS wordt gebruik gemaakt van een diepe, continue ademhaling om energie in het lichaam op te wekken die helpt bij het loslaten van de vastzittende spanning. Afhankelijk van de sessie en het moment in de sessie adem je via je neus of je mond, soms sneller en soms minder snel.De sessies zijn ontwikkeld in een serie om stap voor stap de vastzittende spanning lost te laten en het lichaam, het hoofd en het hart opnieuw uit te balanceren.

 

Beweging 
In BBTRS wordt gebruik gemaakt van somatische en creatieve beweging, oefeningen om het lichaam te stimuleren in spontane, natuurlijke bewegingen die zorgen voor het loslaten van chronische spanning. Denk aan het lostrillen van spanning in de fysieke weefsels, loslaten van kernspanning rondom je ruggengraat, in het ‘ontwinden’ van de ruggengraat of andere natuurlijke bewegingen die ontstaan. Om dit proces op gang te brengen wordt ook gebruik gemaakt van verschillende beweegvormen. Van speelse opwarm-oefeningen en dans tot shake-meditaties. De integratie van de (natuurlijke) beweging en de manier waarop maakt dit werk uniek en erg transformatief.

 

Geluid
Het effect van geluid geeft stimulatie en support aan je zenuwstelsel. Het is een belangrijke ondersteunende tool die wordt gebruikt in BBTRS sessies. Dit kan zijn in de vorm van live instrumenten, muziek of juist het gebruik van de eigen stem. De bewuste en subtiele trillingen die geluid met zich meebrengt is een enorme krachtbron tijdens de sessies.

 

Aanraking
BBTRS gebruikt bewuste aanraking op verschillende niveaus tijdens de sessies: van aanraking in het energetische veld tot dieper werk in de spieren, via triggerpoints. De aanraking wordt toegepast met bewuste intentie om de energiestroom in je lichaam op gang te helpen en vrij te laten stromen. Zo kan er ook meer bewustzijn worden gebracht bij specifieke plekken in je lichaam. .

 

Emoties 
Bewust loslaten van emoties, op een zachte manier, kan voorkomen tijdens de sessies, maar is geen doel op zich. Tijdens sessies word je ondersteund in het voelen en verwerken van ervaringen en ook emoties, in een veilige omgeving. Je kunt altijd terugkeren naar je comfortzone wanneer dat nodig is. De balans tussen het ontdekken van onverwerkte emoties en weer de veiligheid en comfort opzoeken is essentieel in het werk van BBTRS. Dit geeft de support tijdens de verwerking van traumatische ervaringen, in plaats van het herbeleven van oude trauma’s en daarmee het ‘her-traumatiseren’ of overweldigd worden door emoties.

 

Meditatie
BBTRS begint en eindigt met meditatie. Het continu aanwezig blijven in je lichaam tijdens de sessie is een meditatie op zich. Meditatie zorgt voor integratie van het werk en de blijvende impact daarvan op lange termijn.

 

Voorafgaand aan een ademsessie krijg je een intake en uitleg over BBTRS, zodat je weet wat je kunt verwachten tijdens een sessie. Tijdens de sessie word je begeleid door het proces, dit duurt ongeveer 1 tot 1,5 uur. Daarna gaan we samen reflecteren op het proces, wat je hebt ervaren en hoe je jouw ontwikkelingsproces door kunt zetten in je dagelijkse leven.

 

Over het algemeen doe je een individueel traject met meerdere sessies, waarbij je door het lichaam heen reist en iedere sessie een ander gedeelte van jouw lichaam als focus of ingang neemt, waardoor je deel voor deel de chronische spanning in jouw lichaam los kunt gaan laten.

Tijdens een sessie kunnen bepaalde patronen naar boven komen waar in jij vastloopt, die je kan leren herkennen en doorbreken in een veilige setting. Tijdens sessies word je daarin stap voor stap begeleid, zodat ook zware traumatische ervaringen laag voor laag kunnen worden afgepeld. De ademsessies kun je bij mij ook combineren met persoonlijke coaching, om de inzichten die je hebt opgedaan ook vorm te kunnen geven in je dagelijkse leven.”


Dankzij BBTRS ervaar je meer vrijheid in je lichaam en geest, meer zelfliefde en meer plezier in het leven.
“BBTRS is uniek in de bewuste combinatie van de zes elementen, die allen hun eigen functie hebben tijdens de ademsessie. Je blijft te allen tijde bewust aanwezig in je lichaam, een meditatie in zichzelf, waardoor je in het hier en nu de oude spanningen los kan gaan laten die nog in je lichaam aanwezig zijn.

 

Het kan zijn dat je daarbij ook bijzondere spirituele ervaringen hebt, maar dat is niet het primaire doel van dit type ademwerk. Het doel is de chronische spanning van onverwerkte stress uit je lichaam loslaten om te helen en daarmee jouw energie vrij te maken om je goed en lekker in je vel te voelen. Zodat je de dingen kan doen die je wilt doen, waarin je plezier, liefde en vrijheid ervaart. 
 

Deel dit artikel met je vrienden

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze gezondheidstips

Panorama
Op Panorama Experts vind je een betrouwbaar antwoord op jouw gezondheidsgerelateerde vragen en krijg je advies van echte experts.
Contact

PANORAMA EXPERTS

Groep Panorama Apotheken BV

VAT BE0537 764 436

Dorpsstraat 18, 3560 Lummen, Belgium